De talentenarchipel

Talentenarchipel.jpg

In de kleuterschool werken we met de talentenarchipel. Dit is een manier van werken die anders is dan de traditionele hoekenwerking. De klassen zijn zo ingericht dat elk ontwikkelingsdomein aan bod komt. Ook in het eerste leerjaar wordt deze werking voort gezet. 

 

De traditionele hoeken zijn vervangen door eilanden,  zo heb je het taal-, denk-, wil- & durf-, beweeg-, natuur- & techniek-, muziek-, samen-, fijn- en beeldeiland. Deze staan los van elkaar en toch is geen enkele onmisbaar.

De kleuters krijgen door deze werking de kans hun interesses en talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.

 

Door in te zetten op de talenten geven we de kinderen de kans zelfvertrouwen op te bouwen en laat dat nu toch wel een belangrijke schakel zijn in het leerproces van elk kind! Niet alleen het kind leert zichzelf beter kennen maar ook de klasleerkracht krijgt bij het observeren van deze werking een breed beeld van elk kind.

De neerslag van de observaties heet de knapmap. Hierin wordt niet de nadruk gelegd op wat het kind niet goed kan, maar WEL wat zijn of haar talent is. Deze map gaat schooljaar na schooljaar mee en op het einde van de schoolloopbaan vormt dit een mooi portfolio dat ook wel hulp kan bieden bij de studiekeuze naar het secundair onderwijs toe.

De Goudenregen

BASISSCHOOL